Historické fotografie a dobové pohlednice zachycují Vranovskou přehradu i její okolí vizuálně velmi atraktivní formou. Seznamte se s poutavými příběhy i unikátními záběry, které léty neztratily nic ze své krásy. V některých případech Vám nabízíme možnost porovnat totožné místo z pohledu historie i ze současného pohledu...
Tuto veřejnou fotogalerii bychom nemohli vystavět bez přispění několika významných osob, které nám poskytly své bohaté a cenné archivy dobových fotografií či pohlednic, a laskavě svolily s jejich nekomerčním publikováním. Upozorňujeme, že jejich další šíření či kopírování z tohoto webu není přípustné!
Naše veliké DÍKY patří zejména těmto donátorům:
Bezprostředně po dokončení přehradní hráze na jaře 1934 začíná na Vranovské přehradě fungovat veřejná lodní doprava. První motorová loď J. Máša začala brázdit zdejší vody 11. července 1934. Na pláži proběhla výstavba budovy lázní s přístavním můstkem pro lodě. Za nimi je vidět jeden ze dvou stožárů, který zde vybudovala ve 40. letech německá armáda na obranu hráze. Byla mezi nimi zavěšena ocelová síť pro zachytávání leteckých bomb svržených na přehradu. V 60. letech pak byly z bezpečnostních důvodů odstraněny.
Nejstarším provozovatelem lodní dopravy na Vranovské přehradě byl Plavební klub. Ladislav Prchal se svojí lodí „Lada“ zde provozoval lodní dopravu od roku 1935. V roce 1947 se podnikatelé sjednotili v Podyjském lázeňském a plavebním družstvu.
Podyjské lázeňské a plavební družstvo disponovalo flotilou 8 lodí, z níž nejkrásnější byl prý kolesový parník „Mír“, slavnostně pokřtěný 14. srpna 1949.
Archivní pohlednice vydaná u příležitosti křestu prvního parníku na Moravě a prvního slavnostního vztyčení vlajky Podyjského plavebního a lázeňského družstva dne 14. srpna 1949.
K parníkům patřívala i loď „Morava“, která byla za války pod jménem "Starnberg" dovezena v roce 1939 z Vídně. Na hladinu Vranovské přehrady vyplula 11. srpna 1946. Patřila mezi nejrychlejší a byla vyřazena roku 1965. Vyřazena byla i přehradní loď „J. Máša“, později přejmenovaná na „Brno“.
Další z plavidel sloužících na Vranovské přehradě v 70. a 80. letech byly např. rychloloď „Praha“, osobní loď „Hvězda“ a “Znojmo“ nebo maďarské hydrobusy „Dunaj“, „Dyje“, „Vranov“ a „Košice“.
Nejdéle sloužící lodí byla „Moskva“, která po slavnostním křtu 20. června 1981 vyplouvala na Vranovskou přehradu až do roku 1992. Dnes ji přejmenovanou na „Moraviu“, můžete vidět v Praze v přístavišti Na Františku, kde patří do Vltavské flotily.
Původní Interiér vyhlídkové lodě Moskva brázdící hladinu Vranovské přehrady v letech 1981–1992.
Dobové snímky zachycují Dispečink lodní dopravy u hráze i nástup kapitánů lodí při slavnostním uvedení do provozu lodě Moskva.
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
Lodní výtah usnadnil jak spouštění lodí na hladinu Vranovské přehrady a jejich zazimování, tak jejich opravy.
Lodní doprava na Vranovské přehradě, coby oblíbené rekreační lokalitě, prosperovala i za protektorátu.
Atraktivní podívanou byly i plavby směřující do míst, kde stával starý Bítov – jediná vesnice řízeně zatopená při výstavbě Vranovské přehrady.
Lodní doprava spojuje hráz Vranovské přehrady a přístaviště pod hradem Bítov – v minulosti i současnosti.
Lodí jste mohli (a stále můžete) doplout i pod zříceninu hradu Cornštejn.
V letech 1981–1992 sloužila na Vranovské přehradě jako přívoz přes Švýcarskou zátoku otevřená loď. V roce 1993 ji nahradila Bílá lávka a loď s původním názvem „Znojmo“ přes dvě desetiletí chátrala. Až originální podnikatelský záměr oživil v roce 2013 zrezivělý skelet lodi a přeměnil ho v hudební bar na vodě jménem "Pařník". Má stálé kotviště u Vranovské pláže a roku 2020 prošel kompletní rekonstrukcí, kdy navíc vyrostl do druhého patra.
V současnosti (od roku 2006) působí na Vranovské přehradě společnost Lodní doprava Vranov, jejíž lodě Poseidon, Valentýna a Viktorie vyplouvají od přístavní hráze z nástupiště č. 1 a 2.