Foto a pohlednice

Historické fotografie a dobové pohlednice zachycují Vranovskou přehradu i její okolí vizuálně velmi atraktivní formou. Seznamte se s poutavými příběhy i unikátními záběry, které léty neztratily nic ze své krásy. V některých případech Vám nabízíme možnost porovnat totožné místo z pohledu historie i ze současného pohledu...

Tuto veřejnou fotogalerii bychom nemohli vystavět bez přispění několika významných osob, které nám poskytly své bohaté a cenné archivy dobových fotografií či pohlednic, a laskavě svolily s jejich nekomerčním publikováním. Upozorňujeme, že jejich další šíření či kopírování z tohoto webu není přípustné!

Naše veliké DÍKY patří zejména těmto donátorům:

  • Ondřej Bednařík – profesionální fotograf, videotvůrce a webmaster, specializující se na oblast Znojemska a zejména Vranovska. Společně s paní Zdeňkou Černoškovou spoluautor několika výpravných knih a publikací o historii Vranova nad Dyjí, z nichž jsme čerpali i zajímavé údaje a texty. https://www.ondrejbednarik.cz 
  • MUDr. Alena Horná – lékařka a mecenáška uměleckých a církevních památek Vranovska, jejíž rozsáhlý rodinný archiv nám pomohla zpracovat paní Ing. Eva Bogdanová, předsedkyně spolku Popice Charlese Sealsfielda, provozovatelka Muzea a rodného domu Charlese Sealsfielda a Penzionu Alma ve znojemských Popicích. https://charles-sealsfield.webnode.cz 
  • Mgr. Pavel Weidenthaler – popularizátor jedinečné historie starého a nového Bítova, jehož přednášky přibližují i unikátní fotografie zachycené jeho předkem a pamětníkem, bítovským rodákem Františkem Weidenthalerem, který působil ve starém Bítově jako učitel. 
  • dále děkujeme za poskytnutí dobových fotografií hradu Bítov a Vranovského zámku Národnímu památkovému ústavu, také Jihomoravskému muzeu ve ZnojměMěstysu Vranov nad DyjíLodní dopravě Vranov a dalším ochotným lidem či rodinným příslušníkům, kteří sdíleli naše nadšení pro věc...

Lodní doprava

Bezprostředně po dokončení přehradní hráze na jaře 1934 začíná na Vranovské přehradě fungovat veřejná lodní doprava. První motorová loď J. Máša začala brázdit zdejší vody 11. července 1934. Na pláži proběhla výstavba budovy lázní s přístavním můstkem pro lodě. Za nimi je vidět jeden ze dvou stožárů, který zde vybudovala ve 40. letech německá armáda na obranu hráze. Byla mezi nimi zavěšena ocelová síť pro zachytávání leteckých bomb svržených na přehradu. V 60. letech pak byly z bezpečnostních důvodů odstraněny.

Bezprostředně po dokončení přehradní hráze na jaře 1934 začíná na Vranovské přehradě fungovat veřejná lodní doprava. První motorová loď J. Máša začala brázdit zdejší vody 11. července 1934. Na pláži proběhla výstavba budovy lázní s přístavním můstkem pro lodě. Za nimi je vidět jeden ze dvou stožárů, který zde vybudovala ve 40. letech německá armáda na obranu hráze. Byla mezi nimi zavěšena ocelová síť pro zachytávání leteckých bomb svržených na přehradu. V 60. letech pak byly z bezpečnostních důvodů odstraněny.
KNIHA Vranov nad Dyjí nejen na starých fotografiích, 2015
Bezprostředně po dokončení přehradní hráze na jaře 1934 začíná na Vranovské přehradě fungovat veřejná lodní doprava. První motorová loď J. Máša začala brázdit zdejší vody 11. července 1934. Na pláži proběhla výstavba budovy lázní s přístavním můstkem pro lodě. Za nimi je vidět jeden ze dvou stožárů, který zde vybudovala ve 40. letech německá armáda na obranu hráze. Byla mezi nimi zavěšena ocelová síť pro zachytávání leteckých bomb svržených na přehradu. V 60. letech pak byly z bezpečnostních důvodů odstraněny.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Nejstarším provozovatelem lodní dopravy na Vranovské přehradě byl Plavební klub. Ladislav Prchal se svojí lodí „Lada“ zde provozoval lodní dopravu od roku 1935. V roce 1947 se podnikatelé sjednotili v Podyjském lázeňském a plavebním družstvu.

Nejstarším provozovatelem lodní dopravy na Vranovské přehradě byl Plavební klub. Ladislav Prchal se svojí lodí „Lada“ zde provozoval lodní dopravu od roku 1935. V roce 1947 se podnikatelé sjednotili v Podyjském lázeňském a plavebním družstvu.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Nejstarším provozovatelem lodní dopravy na Vranovské přehradě byl Plavební klub. Ladislav Prchal se svojí lodí „Lada“ zde provozoval lodní dopravu od roku 1935. V roce 1947 se podnikatelé sjednotili v Podyjském lázeňském a plavebním družstvu.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Podyjské lázeňské a plavební družstvo disponovalo flotilou 8 lodí, z níž nejkrásnější byl prý kolesový parník „Mír“, slavnostně pokřtěný 14. srpna 1949.

Podyjské lázeňské a plavební družstvo disponovalo flotilou 8 lodí, z níž nejkrásnější byl prý kolesový parník „Mír“, slavnostně pokřtěný 14. srpna 1949.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Podyjské lázeňské a plavební družstvo disponovalo flotilou 8 lodí, z níž nejkrásnější byl prý kolesový parník „Mír“, slavnostně pokřtěný 14. srpna 1949.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Archivní pohlednice vydaná u příležitosti křestu prvního parníku na Moravě a prvního slavnostního vztyčení vlajky Podyjského plavebního a lázeňského družstva dne 14. srpna 1949.

Archivní pohlednice vydaná u příležitosti křestu prvního parníku na Moravě a prvního slavnostního vztyčení vlajky Podyjského plavebního a lázeňského družstva dne 14. srpna 1949.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Archivní pohlednice vydaná u příležitosti křestu prvního parníku na Moravě a prvního slavnostního vztyčení vlajky Podyjského plavebního a lázeňského družstva dne 14. srpna 1949.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

K parníkům patřívala i loď „Morava“, která byla za války pod jménem "Starnberg" dovezena v roce 1939 z Vídně. Na hladinu Vranovské přehrady vyplula 11. srpna 1946. Patřila mezi nejrychlejší a byla vyřazena roku 1965. Vyřazena byla i přehradní loď „J. Máša“, později přejmenovaná na „Brno“.

K parníkům patřívala i loď „Morava“, která byla za války pod jménem
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
K parníkům patřívala i loď „Morava“, která byla za války pod jménem
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Další z plavidel sloužících na Vranovské přehradě v 70. a 80. letech byly např. rychloloď „Praha“, osobní loď „Hvězda“ a “Znojmo“ nebo maďarské hydrobusy „Dunaj“, „Dyje“, „Vranov“ a „Košice“.

Další z plavidel sloužících na Vranovské přehradě v 70. a 80. letech byly např. rychloloď „Praha“, osobní loď „Hvězda“ a “Znojmo“ nebo maďarské hydrobusy „Dunaj“, „Dyje“, „Vranov“ a „Košice“.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Další z plavidel sloužících na Vranovské přehradě v 70. a 80. letech byly např. rychloloď „Praha“, osobní loď „Hvězda“ a “Znojmo“ nebo maďarské hydrobusy „Dunaj“, „Dyje“, „Vranov“ a „Košice“.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Nejdéle sloužící lodí byla „Moskva“, která po slavnostním křtu 20. června 1981 vyplouvala na Vranovskou přehradu až do roku 1992. Dnes ji přejmenovanou na „Moraviu“, můžete vidět v Praze v přístavišti Na Františku, kde patří do Vltavské flotily.

Nejdéle sloužící lodí byla „Moskva“, která po slavnostním křtu 20. června 1981 vyplouvala na Vranovskou přehradu až do roku 1992. Dnes ji přejmenovanou na „Moraviu“, můžete vidět v Praze v přístavišti Na Františku, kde patří do Vltavské flotily.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Nejdéle sloužící lodí byla „Moskva“, která po slavnostním křtu 20. června 1981 vyplouvala na Vranovskou přehradu až do roku 1992. Dnes ji přejmenovanou na „Moraviu“, můžete vidět v Praze v přístavišti Na Františku, kde patří do Vltavské flotily.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Původní Interiér vyhlídkové lodě Moskva brázdící hladinu Vranovské přehrady v letech 1981–1992.

Původní Interiér vyhlídkové lodě Moskva brázdící hladinu Vranovské přehrady v letech 1981–1992.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Původní Interiér vyhlídkové lodě Moskva brázdící hladinu Vranovské přehrady v letech 1981–1992.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Dobové snímky zachycují Dispečink lodní dopravy u hráze i nástup kapitánů lodí při slavnostním uvedení do provozu lodě Moskva.

Dobové snímky zachycují Dispečink lodní dopravy u hráze i nástup kapitánů lodí při slavnostním uvedení do provozu lodě Moskva.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Dobové snímky zachycují Dispečink lodní dopravy u hráze i nástup kapitánů lodí při slavnostním uvedení do provozu lodě Moskva.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Transporty lodí na Vranovskou přehradu vždy poutaly pozornost diváků i fotografů.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Lodní výtah usnadnil jak spouštění lodí na hladinu Vranovské přehrady a jejich zazimování, tak jejich opravy.

Lodní výtah usnadnil jak spouštění lodí na hladinu Vranovské přehrady a jejich zazimování, tak jejich opravy.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Lodní výtah usnadnil jak spouštění lodí na hladinu Vranovské přehrady a jejich zazimování, tak jejich opravy.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Lodní doprava na Vranovské přehradě, coby oblíbené rekreační lokalitě, prosperovala i za protektorátu.

Lodní doprava na Vranovské přehradě, coby oblíbené rekreační lokalitě, prosperovala i za protektorátu.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Lodní doprava na Vranovské přehradě, coby oblíbené rekreační lokalitě, prosperovala i za protektorátu.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Atraktivní podívanou byly i plavby směřující do míst, kde stával starý Bítov – jediná vesnice řízeně zatopená při výstavbě Vranovské přehrady.

Atraktivní podívanou byly i plavby směřující do míst, kde stával starý Bítov – jediná vesnice řízeně zatopená při výstavbě Vranovské přehrady.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Atraktivní podívanou byly i plavby směřující do míst, kde stával starý Bítov – jediná vesnice řízeně zatopená při výstavbě Vranovské přehrady.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Lodní doprava spojuje hráz Vranovské přehrady a přístaviště pod hradem Bítov – v minulosti i současnosti.

Lodní doprava spojuje hráz Vranovské přehrady a přístaviště pod hradem Bítov – v minulosti i současnosti.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Lodní doprava spojuje hráz Vranovské přehrady a přístaviště pod hradem Bítov – v minulosti i současnosti.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Lodí jste mohli (a stále můžete) doplout i pod zříceninu hradu Cornštejn.

Lodí jste mohli (a stále můžete) doplout i pod zříceninu hradu Cornštejn.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
Lodí jste mohli (a stále můžete) doplout i pod zříceninu hradu Cornštejn.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

V letech 1981–1992 sloužila na Vranovské přehradě jako přívoz přes Švýcarskou zátoku otevřená loď. V roce 1993 ji nahradila Bílá lávka a loď s původním názvem „Znojmo“ přes dvě desetiletí chátrala. Až originální podnikatelský záměr oživil v roce 2013 zrezivělý skelet lodi a přeměnil ho v hudební bar na vodě jménem "Pařník". Má stálé kotviště u Vranovské pláže a roku 2020 prošel kompletní rekonstrukcí, kdy navíc vyrostl do druhého patra.

V letech 1981–1992 sloužila na Vranovské přehradě jako přívoz přes Švýcarskou zátoku otevřená loď. V roce 1993 ji nahradila Bílá lávka a loď s původním názvem „Znojmo“ přes dvě desetiletí chátrala. Až originální podnikatelský záměr oživil v roce 2013 zrezivělý skelet lodi a přeměnil ho v hudební bar na vodě jménem
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
V letech 1981–1992 sloužila na Vranovské přehradě jako přívoz přes Švýcarskou zátoku otevřená loď. V roce 1993 ji nahradila Bílá lávka a loď s původním názvem „Znojmo“ přes dvě desetiletí chátrala. Až originální podnikatelský záměr oživil v roce 2013 zrezivělý skelet lodi a přeměnil ho v hudební bar na vodě jménem
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

V současnosti (od roku 2006) působí na Vranovské přehradě společnost Lodní doprava Vranov, jejíž lodě Poseidon, Valentýna a Viktorie vyplouvají od přístavní hráze z nástupiště č. 1 a 2.

V současnosti (od roku 2006) působí na Vranovské přehradě společnost Lodní doprava Vranov, jejíž lodě Poseidon, Valentýna a Viktorie vyplouvají od přístavní hráze z nástupiště č. 1 a 2.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy
V současnosti (od roku 2006) působí na Vranovské přehradě společnost Lodní doprava Vranov, jejíž lodě Poseidon, Valentýna a Viktorie vyplouvají od přístavní hráze z nástupiště č. 1 a 2.
ARCHIV Ondřej Bednařík a lodní dopravy

Nenechte si ujít další fotografie…

«
»

Věříme, že Vás projekt 90 let Vodní nádrže Vranov příjemně překvapí a nabízený program potěší.

Přejeme Vám krásné chvíle a parádní zážitky v turistické oblasti Znojemsko a Podyjí.

V oblasti, kterou stojí za to objevovat i obdivovat!