Foto a pohlednice

Historické fotografie a dobové pohlednice zachycují Vranovskou přehradu i její okolí vizuálně velmi atraktivní formou. Seznamte se s poutavými příběhy i unikátními záběry, které léty neztratily nic ze své krásy. V některých případech Vám nabízíme možnost porovnat totožné místo z pohledu historie i ze současného pohledu...

Tuto veřejnou fotogalerii bychom nemohli vystavět bez přispění několika významných osob, které nám poskytly své bohaté a cenné archivy dobových fotografií či pohlednic, a laskavě svolily s jejich nekomerčním publikováním. Upozorňujeme, že jejich další šíření či kopírování z tohoto webu není přípustné!

Naše veliké DÍKY patří zejména těmto donátorům:

  • Ondřej Bednařík – profesionální fotograf, videotvůrce a webmaster, specializující se na oblast Znojemska a zejména Vranovska. Společně s paní Zdeňkou Černoškovou spoluautor několika výpravných knih a publikací o historii Vranova nad Dyjí, z nichž jsme čerpali i zajímavé údaje a texty. https://www.ondrejbednarik.cz 
  • MUDr. Alena Horná – lékařka a mecenáška uměleckých a církevních památek Vranovska, jejíž rozsáhlý rodinný archiv nám pomohla zpracovat paní Ing. Eva Bogdanová, předsedkyně spolku Popice Charlese Sealsfielda, provozovatelka Muzea a rodného domu Charlese Sealsfielda a Penzionu Alma ve znojemských Popicích. https://charles-sealsfield.webnode.cz 
  • Mgr. Pavel Weidenthaler – popularizátor jedinečné historie starého a nového Bítova, jehož přednášky přibližují i unikátní fotografie zachycené jeho předkem a pamětníkem, bítovským rodákem Františkem Weidenthalerem, který působil ve starém Bítově jako učitel. 
  • dále děkujeme za poskytnutí dobových fotografií hradu Bítov a Vranovského zámku Národnímu památkovému ústavu, také Jihomoravskému muzeu ve ZnojměMěstysu Vranov nad DyjíLodní dopravě Vranov a dalším ochotným lidem či rodinným příslušníkům, kteří sdíleli naše nadšení pro věc...

Mosty

Společně s výstavbou přehradní zdi (hráze) Vodního díla Vranov došlo počátkem 30. let 20. století i k výstavbě dvou nových přehradních mostů – Bítovského a Vysočanského. První z nich byl jako vůbec první v Československu stavěn za pomoci jeřábů a nikoliv jen lešení.

Společně s výstavbou přehradní zdi (hráze) Vodního díla Vranov došlo počátkem 30. let 20. století i k výstavbě dvou nových přehradních mostů – Bítovského a Vysočanského. První z nich byl jako vůbec první v Československu stavěn za pomoci jeřábů a nikoliv jen lešení.
ARCHIV Ondřej Bednařík
Společně s výstavbou přehradní zdi (hráze) Vodního díla Vranov došlo počátkem 30. let 20. století i k výstavbě dvou nových přehradních mostů – Bítovského a Vysočanského. První z nich byl jako vůbec první v Československu stavěn za pomoci jeřábů a nikoliv jen lešení.
ARCHIV Ondřej Bednařík

Původní obloukový most stával v blízkosti soutoku Dyje a Želetavky, kde starý Bítov končil. Nový přehradní most "Bítovský" jej pak nahradil přibližně ve stejných místech, ale už vysoko nad zatopeným dnem údolí.

Původní obloukový most stával v blízkosti soutoku Dyje a Želetavky, kde starý Bítov končil. Nový přehradní most
ARCHIV Ondřej Bednařík
Původní obloukový most stával v blízkosti soutoku Dyje a Želetavky, kde starý Bítov končil. Nový přehradní most
ARCHIV Ondřej Bednařík

Druhý přehradní most "Vysočanský" spojil vysoké břehy Vodního díla Vranov pod hradem Cornštejn.

Druhý přehradní most
ARCHIV Ondřej Bednařík
Druhý přehradní most
ARCHIV Ondřej Bednařík

Oba přehradní mosty jsou dobře vidět z vyhlídek, které se nabízejí při návštěvě zříceniny hradu Cornštejn nebo hradu Bítov.

Oba přehradní mosty jsou dobře vidět z vyhlídek, které se nabízejí při návštěvě zříceniny hradu Cornštejn nebo hradu Bítov.
ARCHIV Ondřej Bednařík
Oba přehradní mosty jsou dobře vidět z vyhlídek, které se nabízejí při návštěvě zříceniny hradu Cornštejn nebo hradu Bítov.
ARCHIV Ondřej Bednařík

Bílá lávka přes Švýcarskou zátoku z roku 1993 je nejen symbolem Vranovské přehrady, ale i technickou památkou oceňovanou architekty doma i v zahraničí. Ve Washingtonu získala roku 1994 jedinečná konstrukce jak významné ocenění v odborné architektonické soutěži, tak přezdívku "Vranovský Golden Gate" (díky podobnosti se známým mostem v San Franciscu).

Bílá lávka přes Švýcarskou zátoku z roku 1993 je nejen symbolem Vranovské přehrady, ale i technickou památkou oceňovanou architekty doma i v zahraničí. Ve Washingtonu získala roku 1994 jedinečná konstrukce jak významné ocenění v odborné architektonické soutěži, tak přezdívku
ARCHIV Ondřej Bednařík
Bílá lávka přes Švýcarskou zátoku z roku 1993 je nejen symbolem Vranovské přehrady, ale i technickou památkou oceňovanou architekty doma i v zahraničí. Ve Washingtonu získala roku 1994 jedinečná konstrukce jak významné ocenění v odborné architektonické soutěži, tak přezdívku
ARCHIV Ondřej Bednařík

Visutý most přes Švýcarskou zátoku byl postaven roku 1993 a nahradil tak původní lodní přívoz od přehradní hráze (dnes přebudovaný na "Pařník"). Autorem projektu byl tým architektů vedený Jiřím Stráským (+ I. Hustý a J. Jordán) z Projektového střediska Brno. Stavbu pak provedly Dopravní stavby Olomouc. Most s nosností 403,2 tuny je celkově 252 m dlouhý a jeho dva nosné pylony na okrajích dosahují výšky 28 m. Celou mostovku drží 2x108 ocelových lan o průměru 15,5 mm. Mostovka se nachází ve výšce 6,5 až 9,7 m nad vodní hladinou.

Visutý most přes Švýcarskou zátoku byl postaven roku 1993 a nahradil tak původní lodní přívoz od přehradní hráze (dnes přebudovaný na
ARCHIV Ondřej Bednařík
Visutý most přes Švýcarskou zátoku byl postaven roku 1993 a nahradil tak původní lodní přívoz od přehradní hráze (dnes přebudovaný na
ARCHIV Ondřej Bednařík

ARCHIV Ondřej Bednařík
ARCHIV Ondřej Bednařík

ARCHIV Ondřej Bednařík
ARCHIV Ondřej Bednařík

ARCHIV Ondřej Bednařík
ARCHIV Ondřej Bednařík

Zátěžové testy v roce 1993 probíhaly tak, že na Bílou lávku postupně najelo 12 nákladních vozů Tatra. Lávka je sice určena jen pro pěší, ale svou nosností je výrazně naddimenzována – počítá se totiž i s možností průjezdu těžkých vozidel hasičů, sanitek či policistů. V sezóně přes ni projíždí i Vranovský turistický vláček.

Zátěžové testy v roce 1993 probíhaly tak, že na Bílou lávku postupně najelo 12 nákladních vozů Tatra. Lávka je sice určena jen pro pěší, ale svou nosností je výrazně naddimenzována – počítá se totiž i s možností průjezdu těžkých vozidel hasičů, sanitek či policistů. V sezóně přes ni projíždí i Vranovský turistický vláček.
ARCHIV Ondřej Bednařík
Zátěžové testy v roce 1993 probíhaly tak, že na Bílou lávku postupně najelo 12 nákladních vozů Tatra. Lávka je sice určena jen pro pěší, ale svou nosností je výrazně naddimenzována – počítá se totiž i s možností průjezdu těžkých vozidel hasičů, sanitek či policistů. V sezóně přes ni projíždí i Vranovský turistický vláček.
ARCHIV Ondřej Bednařík

Bílá lávka – elegantní visutý most, jehož technické řešení vzbudilo zájem odborné veřejnosti hned po svém vzniku, poutá pozornost neustále.

Bílá lávka – elegantní visutý most, jehož technické řešení vzbudilo zájem odborné veřejnosti hned po svém vzniku, poutá pozornost neustále.
ARCHIV Ondřej Bednařík
Bílá lávka – elegantní visutý most, jehož technické řešení vzbudilo zájem odborné veřejnosti hned po svém vzniku, poutá pozornost neustále.
ARCHIV Ondřej Bednařík

Milovníci romantiky obdivují na Bílé lávce východy i západy slunce.

Milovníci romantiky obdivují na Bílé lávce východy i západy slunce.
ARCHIV Ondřej Bednařík
Milovníci romantiky obdivují na Bílé lávce východy i západy slunce.
ARCHIV Ondřej Bednařík

Procházky po Švýcarské zátoce, Vranovské pláži a Bílé lávce mají své kouzlo i v zimě. Fotografie z roku 2012 dokazuje, že zátoky Vranovské přehrady někdy za silnějších zim zamrzají – tehdy si místní od sněhu odhrabali pod Bílou lávkou obdélníkové kluzistě…

Procházky po Švýcarské zátoce, Vranovské pláži a Bílé lávce mají své kouzlo i v zimě. Fotografie z roku 2012 dokazuje, že zátoky Vranovské přehrady někdy za silnějších zim zamrzají – tehdy si místní od sněhu odhrabali pod Bílou lávkou obdélníkové kluzistě…
ARCHIV Ondřej Bednařík
Procházky po Švýcarské zátoce, Vranovské pláži a Bílé lávce mají své kouzlo i v zimě. Fotografie z roku 2012 dokazuje, že zátoky Vranovské přehrady někdy za silnějších zim zamrzají – tehdy si místní od sněhu odhrabali pod Bílou lávkou obdélníkové kluzistě…
ARCHIV Ondřej Bednařík

Nenechte si ujít další fotografie…

«
»

Věříme, že Vás projekt 90 let Vodní nádrže Vranov příjemně překvapí a nabízený program potěší.

Přejeme Vám krásné chvíle a parádní zážitky v turistické oblasti Znojemsko a Podyjí.

V oblasti, kterou stojí za to objevovat i obdivovat!