Historické fotografie a dobové pohlednice zachycují Vranovskou přehradu i její okolí vizuálně velmi atraktivní formou. Seznamte se s poutavými příběhy i unikátními záběry, které léty neztratily nic ze své krásy. V některých případech Vám nabízíme možnost porovnat totožné místo z pohledu historie i ze současného pohledu...
Tuto veřejnou fotogalerii bychom nemohli vystavět bez přispění několika významných osob, které nám poskytly své bohaté a cenné archivy dobových fotografií či pohlednic, a laskavě svolily s jejich nekomerčním publikováním. Upozorňujeme, že jejich další šíření či kopírování z tohoto webu není přípustné!
Naše veliké DÍKY patří zejména těmto donátorům:
Společně s výstavbou přehradní zdi (hráze) Vodního díla Vranov došlo počátkem 30. let 20. století i k výstavbě dvou nových přehradních mostů – Bítovského a Vysočanského. První z nich byl jako vůbec první v Československu stavěn za pomoci jeřábů a nikoliv jen lešení.
Původní obloukový most stával v blízkosti soutoku Dyje a Želetavky, kde starý Bítov končil. Nový přehradní most "Bítovský" jej pak nahradil přibližně ve stejných místech, ale už vysoko nad zatopeným dnem údolí.
Druhý přehradní most "Vysočanský" spojil vysoké břehy Vodního díla Vranov pod hradem Cornštejn.
Oba přehradní mosty jsou dobře vidět z vyhlídek, které se nabízejí při návštěvě zříceniny hradu Cornštejn nebo hradu Bítov.
Bílá lávka přes Švýcarskou zátoku z roku 1993 je nejen symbolem Vranovské přehrady, ale i technickou památkou oceňovanou architekty doma i v zahraničí. Ve Washingtonu získala roku 1994 jedinečná konstrukce jak významné ocenění v odborné architektonické soutěži, tak přezdívku "Vranovský Golden Gate" (díky podobnosti se známým mostem v San Franciscu).
Visutý most přes Švýcarskou zátoku byl postaven roku 1993 a nahradil tak původní lodní přívoz od přehradní hráze (dnes přebudovaný na "Pařník"). Autorem projektu byl tým architektů vedený Jiřím Stráským (+ I. Hustý a J. Jordán) z Projektového střediska Brno. Stavbu pak provedly Dopravní stavby Olomouc. Most s nosností 403,2 tuny je celkově 252 m dlouhý a jeho dva nosné pylony na okrajích dosahují výšky 28 m. Celou mostovku drží 2x108 ocelových lan o průměru 15,5 mm. Mostovka se nachází ve výšce 6,5 až 9,7 m nad vodní hladinou.
Zátěžové testy v roce 1993 probíhaly tak, že na Bílou lávku postupně najelo 12 nákladních vozů Tatra. Lávka je sice určena jen pro pěší, ale svou nosností je výrazně naddimenzována – počítá se totiž i s možností průjezdu těžkých vozidel hasičů, sanitek či policistů. V sezóně přes ni projíždí i Vranovský turistický vláček.
Bílá lávka – elegantní visutý most, jehož technické řešení vzbudilo zájem odborné veřejnosti hned po svém vzniku, poutá pozornost neustále.
Milovníci romantiky obdivují na Bílé lávce východy i západy slunce.
Procházky po Švýcarské zátoce, Vranovské pláži a Bílé lávce mají své kouzlo i v zimě. Fotografie z roku 2012 dokazuje, že zátoky Vranovské přehrady někdy za silnějších zim zamrzají – tehdy si místní od sněhu odhrabali pod Bílou lávkou obdélníkové kluzistě…